top of page

Z Prahy přímo do Bruselu, až 10x méně emisí

Cestující nyní získávají jedinečnou možnost dopravovat se pohodlně, ekologicky a bez přestupu vlakem z Prahy do Bruselu a zpět. Nový přímý noční železniční spoj společnosti European Sleeper propojuje čtyři země a čtyři nejživější evropská města – Prahu, Berlín, Amsterdam a Brusel. 



Belgicko-nizozemský železniční dopravce European Sleeper zahájí 25. března 2024 provoz nového přímého nočního spoje na trase Brusel–Praha. Z Prahy vyjede první vlak 26. března 2024. Cena jízdenek s místenkou začíná na 49 eurech v sedačkovém oddílu a 79 eurech za lůžko ve sdíleném lůžkovém oddílu. Vlak bude jezdit každým směrem třikrát týdně a bude zastavovat ve stanicích Praha, Ústí nad Labem, Děčín, Bad Schandau, Drážďany, Berlín, Amsterdam, Rotterdam, Antverpy a Brusel. Z Prahy odjíždí spoj každé úterý, čtvrtek a neděli v 18:04 h a do Bruselu dorazí následující den v 10:27 h. 


SEN O NOVÉ ÉŘE NOČNÍCH VLAKŮ 

European Sleeper založili dva zkušení železniční odborníci a nadšenci Elmer van Buuren a Chris Engelsman v roce 2021. „Rozhodli jsme se vrátit cestování nočním vlakem na výsluní. Naše noční vlaky propojují země a města stejně jako lidi a společnosti. Naší ambicí je zavést každý rok jeden nový spoj. Stále více lidí se odklání od letadel, aut nebo autobusů a objevuje půvab nočního cestování vlakem,“ uvádějí zakladatelé European Sleeper. 


Cílem European Sleeper je vybudovat celou síť nočních vlaků vyjíždějících z Nizozemska a Belgie. První vlak na trase Brusel–Berlín vyjel v květnu 2023. Nový spoj mezi Amsterdamem, Bruselem a Barcelonou by měla být uveden do provozu v roce 2025 nebo 2026. Tuto trasu si Evropská komise zvolila jako jeden z deseti pilotních projektů na zkvalitnění evropské mezistátní železniční dopravy. 


OPTIMÁLNÍ ZPŮSOB DOPRAVY NA STŘEDNÍ VZDÁLENOST 

Pokud jde o udržitelnost, pohodlí, efektivního využití času a kulturu cestování na střední vzdálenosti (zhruba 700–1500 km), je noční vlak optimální způsob dopravy. Vezmeme-li v úvahu samotnou udržitelnost, pak jsou výhody nočního vlaku zejména oproti letecké dopravě zřejmé: vlak totiž spotřebuje 7–10x méně emisí než letadlo. 

V denním uspořádání, tedy na sezení, je možné si během cesty číst, připravovat se schůzku, v klidu se u stolu najíst nebo napít, pozorovat, jak ubíhá okolní krajina, či jenom odpočívat. Jakmile na cestujícího přijde únava, může si lehnout a pohodlně spát v bezpečí zamykatelného kupé. Kdo má rád naprosté soukromí, může si zarezervovat celé kupé jen pro sebe. A jakmile se člověk probudí a otevře oči, ocitnete se v docela jiném světě, než z jakého večer vyjel. 

Cesta vlakem sice trvá déle než letecky, ovšem je to čas dokonale využitý spánkem. Do destinace přijede člověk ráno odpočatý a svěží a celý den má k dispozici. Cena jízdenky zahrnuje i ubytování, a tak noční vlak šetří peníze za hotel. Další výhoda a úspora času a peněz pramení rovněž z faktu, že vlak staví obvykle přímo v centru měst – není tedy nutné často zdlouhavě cestovat na letiště a z letiště. 


JÍZDENKY A SLUŽBY 

Cestující si ve vlaku European Sleeper mohou vybrat mezi sedačkovými, lehátkovými a lůžkovými vozy. Na trasu bude také nasazena souprava s repasovanými vozy, které poskytují cestujícím větší komfort.


Lůžkový vůz - Sleepers

Lůžkové vozy oddíly pro 1–3 osoby s cenou od 149 eur. V ceně jízdenky do lůžkového oddílu je pohodlná matrace a ustlaná postel. Oddíly lůžkových vozů mají vlastní umyvadlo, toaleta je pak umístěna na chodbě. K dispozici jsou též lůžkové a lehátkové oddíly jen pro ženy. 

  • Nejpohodlnější varianta cestování s maximálně 3 lůžky v kupé

  • Přihrádky je možné rezervovat jako jednolůžkové, dvoulůžkové a třílůžkové

  • Umyvadlo v kupé, toalety jinde ve vagónu

  • Sedadla a stůl v přihrádce

  • Pohodlná matrace, ustlaná postel včetně peřiny, polštáře a prostěradla

  • Muži a ženy cestují společně, s výjimkou kupé pouze pro ženy

  • Přihrádky lze zevnitř uzamknout

  • Budíček v požadovaný čas

  • Ručník a toaletní potřeby v ceně

  • Snídaně, minerální voda a welcome drink v ceně

  • Další nápoje a občerstvení lze zakoupit u vlakové čety




Lehátkový vůz - Couchettes

Lehátkové vozy mají oddíly pro 4 nebo 6 osob s cenou od 109 eur. V ceně jízdenky do lehátkového oddílu je zahrnuto ložní prádlo. Vozy jsou vybaveny toaletou a koupenou s umyvadlem na chodbě


Standard: oddíl pro 6 osob / Komfort: Klimatizovaný oddíl pro 5 osob  

  • Sedadla přes den, pohodlné lehátka v noci

  • Velký skládací stůl k dispozici během dne

  • Přihrádky lze rezervovat také jako soukromé přihrádky

  • Komfortní oddíl pro 5 osob je k dispozici také jako pouze pro ženy

  • Deka, prostěradlo a polštář jsou součástí dodávky pro všechny cestující

  • Muži a ženy cestují společně, s výjimkou kupé pouze pro ženy

  • Umývárna a WC jsou na chodbě

  • Přihrádky lze zevnitř uzamknout

  • Minerální voda v ceně

  • Snídaně může být přidána k rezervaci za příplatek

  • Nápoje a občerstvení lze zakoupit u vlakové čety




Sedačkový vůz - Seats

Sedačkový vůz má oddíly pro 6 osob a cena jízdenky s místenkou pro jednu osobu na trase Praha–Brusel začíná na 79 eurech. Vozy jsou vybaveny toaletou a koupenou s umyvadlem na chodbě

  • Nejdostupnější varianta cestování

  • 6 míst v kupé

  • Lze rezervovat také jako soukromé kupé (ne mezi Nizozemskem a Belgií)

  • Rezervace míst v ceně

  • Toalety jsou na chodbě

  • Snídaně může být přidána k rezervaci za příplatek

  • Nápoje a občerstvení lze zakoupit u vlakové čety


Ve všech vozech je možné od obsluhy vlaku zakoupit občerstvení, cestující v lůžkových vozech mají uvítací drink a snídani v ceně jízdenky. 


Při nákupu jízdenek s místenkou je možné volit mezi třemi tarify. Tarif Easy Night je nejlevnější, jízdenek je však omezen počet a nelze je stornovat. U tarifu Good night je možnost jízdenky stornovat do 1 měsíce před cestou zdarma a do 15 dnů před jízdou s 50% stornopoplatkem, Flex Night nabízí možnost bezplatného storna do 48 hodin před cestou. 


EUROPEAN SLEEPER: ŽELEZNIČNÍ DRUŽSTVO 

Formou podnikání European Sleeper je družstvo. V květnu 2021 získalo toto družstvo od 350 drobných investorů z Evropy i zámoří členské příspěvky ve výši 500 000 eur. V dalším kole v létě 2022 se prodaly členské podíly v European Sleeper za další 2 miliony eur a počet členů se rozrostl na 3500. Vzniklo tak společenstvo příznivců nočních vlaků, kteří se aktivně zapojuje do činnosti družstva. „Jsme nadšenci do nočních vlaků a uvědomili jsme si, že nejsme jediní. A takto jsme vytvořili komunitu, k níž se může každý připojit,“ vysvětlují zakladatelé. 


SPOLUZAKLADATELÉ EUROPEAN SLEEPER 

 

Chris Englesman
Chris Englesman

Chris Englesman bydlel dlouhé roky u trati, po které jezdíval slavný Noord West Express. Když tudy v roce 2016 projel poslední noční vlak, rozhodl se, že to jen tak nenechá.


Založil informační web o nočních vlacích Noord West Express, zaměřený na noční vlaky. V roce 2019 zorganizoval Jazz Night Express z Rotterdamu do Berlína. 





Elmer van Buuren
Elmer van Buuren

Elmer van Buuren má více než patnáct let zkušeností v oblasti cestovního ruchu a železniční dopravy, deset let se věnuje provozním záležitostem a řízení projektů. Kariéru zahájil jako konzultant a poté začal pracovat pro nizozemskou železnici .Dvacet let Elmer snil o tom, že bude řídit vlastní železniční společnost. Díky oživení zájmu o noční spoje začalo být zřejmé, že se tento sen může stát skutečností. Chopil se tedy příležitosti a se společníkem se do toho vrhli rovnou po hlavě. Drsná škola reality je naučila, že navzdory regulačnímu rámci není úspěch zaručen. Elmer je rozhodným zastáncem přechodu k novému ekonomickému modelu, který upřednostňuje účel před růstem. Považuje tuto změnu za nezbytnou pro řešení globálních problémů, jako je změna klimatu a nerovnost.



Další informace najdete na www.europeansleeper.eu

5 zobrazení0 komentářů

Comments


bottom of page